A mai cikk elején a férfiaknak fogok írni. Nőknek tilos elolvasni.
Kedves Férfitársam!
Nem tudom, megfigyelted-e azt, hogy a mosogatás hangereje, és az asszony lelkiállapota egyenes arányosságban van egymással. Minél nagyobb a baj, annál hangosabban zörögnek a keze alatt a tányérok a mosogatóban.
Mondjuk, hazaérsz a munkából, és az asszony éppen mosogat. A mosogató irányából pedig erőteljes csörömpölés hallatszik. Te megkérdezed: „Valami baj van, drágám?” Erre ő: „Semmi!” Nem tudom, hogy ismerős-e Neked ez a „Semmi!”-féle válasz?
Az egyik lehetőség ilyenkor az, hogy azt mondod, „Akkor jól van.” és odamész a hűtőhöz, kiveszel egy sört, aztán bemész a nappaliba tévét nézni. Csinálhatsz így is, de garantálom, hogy aznap este nem kerül az ágydeszka szélére rovátka. Remélem érted, hogy mire célzok.
A másik lehetőség, hogy továbbkérdezel: „De tényleg, mi a baj? Látom, hogy valami baj van.” A következő válasz is ismerős lesz szerintem a Számodra: „Tudod te azt nagyon jól!” Néhány évi házasság után bizonyára hallottad már ezt a mondatot is.
„De tényleg nem tudom. Mondd már el, mi bajod van!” „Nem vitted le a kutyát sétálni. Odapisilt az ajtó elé.” „Hú, tényleg! Igazad van. Basszus, elfelejtettem! Ne haragudj!”
„Ne csinálj többet ilyent! Tudod milyen büdös volt amikor feltöröltem?” „Oké! Figyelek majd rá. Tudod mit? Leviszem most őket. Útközben veszek neked a kisboltban egy Ferrero Rocher-t. Jó?”
Valami ilyesmi lenne egy házastársi probléma ideális kezelése. Ahogy öreg barátom, Bernard Percy szokta mondani a szemináriumain: „Az ideális házasság nem azt jelenti, hogy nincsenek problémák. Hanem azt jelenti, hogy a problémákat ideálisan oldják meg.”
A másik tőle származó idetartozó gondolat, hogy „Ha még nem jó, akkor még nem értünk a végére.” Minden e-mailje alján ez a záró szlogen.
A cégben ugyanezeket a szabályokat kell alkalmazni. Ne hagyd a levegőben lógni a problémákat és a feszültségeket! Lehetőleg azonnal kezeld őket! A kezdeti kis hibákból lesznek a nagy bajok.
Minden repülőgép szerencsétlenség után alaposan kielemzik, hogy mi történt, mi okozhatta a balesetet. Aztán levonják a tanulságokat, hogy többet soha ne történhessen ilyen baleset.
A tapasztalat az, hogy a nagy balesetek a legtöbb esetben apró hibákra, emberi mulasztásokra vezethetők vissza. Ezeket, ha időben észrevették volna, megelőzhető lett volna a baj.
A megoldás nem az, hogy „Majd csak lesz valahogy. Olyan még sosem volt, hogy ne lett volna valahogy.” Nézz szembe a problémával!
A megoldás nem az, hogy szó nélkül eltűrünk egy nem optimális esetet, magunkban azt mondva, hogy „Ki fogom bírni valahogy.” Tudod, „Néma gyereknek az anyja sem érti a szavát.”
A probléma az, hogyha először nem teszed szóvá a nem optimális dolgot, utána már nem lesz hozzá jogalapod, hogy szóljál. Hiszen ha tegnap nem tetted szóvá, akkor most mit problémázol vele?
Olyan ez, mint egy kis szálka a bőröd alatt. Ha nem foglalkozol vele, lehet, hogy két nap múlvára egy nagy gennyes kelés lesz belőle.
A megoldás az, hogy szépen kikommunikáljátok a dolgot. Addig beszéltek róla, amíg meg nem oldódik. Levonjátok a tanulságot, és ha kell, jóváteszi a dolgot az a fél, akinek jóvá kell tennie valamit.
Kedves Barátom! Ne hagyd megoldatlanul az apró problémákat! Elkerülöd vele a nagyokat!
(És persze vegyél az asszonynak egy mosogatógépet! Akkor nem tudja csörgetni a tányérokat mosogatás közben.)
A céges problémák kezelésében pedig tudunk segíteni! Akár kicsik, akár nagyobbak.
Minden hónap első péntek-szombatján tartjuk a Bázis1 tréninget», ahol:
- végigvesszük a cégvezetés legfontosabb területeit,
- megoldásokat kapsz a tipikus céges problémákra,
- óriási adag lendületet és alkotó energiát kapsz a tréning által,
- és mellesleg végig jól fogsz szórakozni!
De mivel mint ebben a cikkben, úgy az életeben is a céges dolgok mellett nagy szerepe van a párkapcsolatnak és a családnak, ezért erről a témakörről is fogunk beszélni rövidesen a Jó cég, jó család program» tréningjein!