A Cégvezetői túlélőcsomag
10. rész
Lehet-e a barátod a beosztottad?
A szeretet, mint vezetői eszköz
Egy Cégvezető örök dilemmája, hogy mennyire engedheti közel magához a beosztottait. Kifejezheti-e az irántuk való szeretetét, vagy tartsa be inkább a háromlépésnyi távolságot? Bratyizhat-e velük, vagy inkább játssza el a rideg főnök szerepét?
Sokszor hallom egy cégen belül, hogy egy kollégára valaki azt mondja, hogy „Jó, tisztelem, becsülöm, mert tényleg okos ember meg intelligens, de nem szeretem.”
De miért nem?
Vajon mikor megy jobban a munka? Ha van egy távolságtartó tisztelet egymás irányába, vagy ha tényleg ott van a főnök és a beosztott között az egymás iránti embertársi szeretet?
A válasz egyszerű!
A szeretet nagyon fontos Cégvezetői eszköz. Elemi szükséged van rá. Ugyanis a kontroll és a szeretet szoros összefüggésben vannak egymással.
Azt fogod tudni kontrollálni, akit vagy amit szeretsz. Ez még az anyósodra is igaz. Ha a „Drága mama” nem azt teszi, amit szeretnél, nagy valószínűséggel nem szereted eléggé. 🙂
A szeretet és a kontroll
Mit gondolsz, mennyire érzik a beosztottaid, hogy szereted-e őket? Elárulom: NAGYON. Ahogy Te is pontosan tudod, hogy melyik munkatársad kedvel, és melyik nem. Ha a beosztottad érzi az szeretetedet, sokkal több mindent hajlandó elvégezni a kedvedért. Sokkal inkább hagyja magát kontrollálni.
Olyan ez, mint amikor vitatkozik a Szél meg a Nap. Azt mondja a Szél: „Na idefigyelj Nap komám! Fogadjunk, hogy előbb veszem le arról a vándorról a köpenyét, mint te.”
Mire a Nap: „Fogadjunk!”
A Szél nekidurálja magát. Nagy levegőt vesz, és teljes erőből fújni kezd. Mire a vándor még szorosabban magára húzza a köpenyét.
Azt mondja erre a Nap: „Na, állj csak odébb Szél komám! Megmutatom neked, hogy hogyan kell csinálni.” Ad egy kis melegséget, egy kis affinitást, egy kis szeretetet a vándornak, mire az magától lekanyarítja a köpenyt magáról.
Kérlek, hogy gondolj most egy olyan tevékenységre, amely fölött nem nagy a kontrollod! Ami nem úgy szokott sikerülni, ahogy szeretnéd. Amiben némiképp ügyetlen vagy. Ne olvass tovább, csak keress fejben egy ilyen tevékenységet!
Hadd kérdezzem meg: ugye, hogy nem nagyon szereted ezt a tevékenységet?
Jó! Akkor most fordítsuk meg!
Kérlek, hogy keress gondolatban most egy olyan tevékenységet, ami fölött jó a kontrollod. Csak odamész, dirr-durr, csitt-csatt, és már profi módon meg is csináltad. Megvan? Fogadjunk, hogy ezt a tevékenységet meg szereted!
Ugyanígy, szeretned kell a beosztottaidat, ha igazán kontrollálni akarod őket. Ahogy a beosztottaidnak is szeretnie kell Téged, ha kontrollálni akarnak.
Ugyanez vonatkozik a munkára is. Ha egy dolgozó nem szereti a munkáját, mit gondolsz, milyen lesz a kontrollja fölötte?
Ha megkérdeznénk száz átlagembert, hogy vajon szeret-e dolgozni, szereti-e a főnökét, a munkahelyét, százból a többség bizony azt mondaná, hogy „Nem“.
Vajon milyen munkát végeznek ezek az emberek?
Gyerekkoromban a szüleim katolikus szellemben neveltek. Egy volt apáca néni, Józsa néni járt hozzánk titokban hittant oktatni. Tőle tanultam, hogy Jézus mondta a tanítványinak: „Ha megdobnak kővel, dobd vissza kenyérrel.”
Na, magamban elég nagy marhaságnak tartottam ezt. Elképzeltem egy utcát, aminek a közepe táján két csoport áll egymással szemben. A jobboldaliak kővel hajigálják a baloldaliakat. Azok meg fél vekni kenyereket dobálnak vissza. „Hát – gondoltam – ha elég száraz a kenyér, akkor esetleg még van valami értelme.” 🙂
Igazán felnőtt koromban értettem meg a dolgot. A szeretet egy erő, egy kontroll tényező. Bátran kell használnod Cégvezetőként!
A csapat legfontosabb értékét őrzöd így meg!
Az Erő legyen Veled:
Piroska Gyula
A Cégvezetők barátja
Hogy ne érezze magát
egyedül a Cégvezető
VÁRJ EGY KICSIT!
Van itt még valami, ami érdekelhet!
Motivált munkatársak hegyibeszédek nélkül
"Mi a fenét kezdjek az embereimmel"?
Online Tréning
Azonnal bevethető eszköztár a munkatársaiddal kapcsolatos visszatérő problémák megszüntetésére.
A következőket fogod megtanulni:
- Hogyan vegyél fel biztosan jó embereket a cégbe?
- Hogyan tartsd meg a magasan teljesítő munkaerőt?
- Milyen motivációs eszközökkel lesznek felelősségteljes munkatársaid, akikre rá mered bízni a fontos ügyfeleket is?