Avagy hogyan érheted el, hogy azt csinálják a beosztottak, amit Te akarsz?
Kedves Cégvezető Barátom!
Elgondolkodtál már azon, hogy vajon Te mint cégvezető miért csinálod a vállalkozásodat? Talán pénzért? Nem hiszem. Azon már valószínűleg rég túl vagy. Úgysem tudsz megenni ebédre két bifszteknél többet. Hát akkor miért csinálod? Én sokszor felteszem az ügyfeleimnek ezt a kérdést. Ilyen válaszokat kapok:
- Élvezem a teremtés örömét, büszke vagyok arra, amit alkottam.
- Munkát és megélhetést adok az embereimnek.
- Szeretek dolgozni.
A válaszadók alkalmazottai valószínűleg el sem hinnék ezeket a válaszokat. Pedig igazak. És itt keresendő a válasz arra a kérdésre is, hogy mivel lehet motiválni az embereket: A céljaiktól függ a dolog.
Az „Idegen szavak és kifejezések szótára” szerint, a motiváció szó jelentése: „A cselekvés ösztönzői, kiváltói.” A szó a latin „movere” igéből származik, melynek jelentése: mozgat. Vajon mi az a dolog, ami megmozgatja az adott személyt, mi az, amiért hajlandó megmozdulni?
1) PÉNZ
A motiváció legalsó szintje a pénz. A pénzmotivált embertől túl sokat nem várhatunk. Ő egy zsoldos, egy utcalány, aki pénzért hajlandó csinálni a dolgokat. Mi kell ahhoz, hogy egy ilyen ember otthagyja a cégünket? Elég, ha máshol egy kicsivel többet ígérnek neki. Vajon számíthatunk-e egy ilyen emberre hosszú távon? Persze – gondolhatnánk -, ha jól megfizetjük, nem megy el.
Erről egy baranyai cégvezető felesége jut az eszembe. A nagyon csinos hölgy egy céges vacsorán, könnyes bánattal azt mondta nekem a férjéről: „Bármit teszek is, mindig lesz egy, az enyémnél szebben csillogó barna szempár, az enyémnél formásabb fenék vagy gömbölyűbb mell.” Rá másfél évre el is váltak. A cégvezető pedig éppen a harmadik barna szemű hölgytől készül válni. Szóval a pénzmotivált ember csalfa szerető, nem alapoznám ilyen munkatársakra a vállalkozásomat.
2) SZEMÉLYES NYERESÉG
Egy fokkal jobb az, akit a személyes nyereség motivál. Persze őt is motiválja a pénz is, de nem a pénz a fő hajtóerő. Sokkal inkább az, hogy neki milyen előnye, rangja, hatalma származik a beosztásból. Például egy önkormányzati osztályvezető nem keres sok pénzt. De lehet, hogy a hatalom élteti, az a tudat, hogy mások sorsáról dönthet, hogy a beosztásából adódóan különféle előjogok illetik meg.
Vajon mi kell ahhoz, hogy egy ilyen ember otthagyjon bennünket? Nyilván egy szebben hangzó beosztás. Az ilyen ember is zsoldosnak számít.
A nyolcvanas években népzenész voltam. Akkor még háromévente kapott az ember egy nyugatra szóló ablakot az útlevelébe. Én zenészként a zenekarral évente többször is kijutottam. Ha táncegyüttest kísértünk, a 45 személyes buszban a következő személyek ültek: 1 sofőr, 34 táncos, 6 zenész, valamint a Városi Tanács Művelődési Osztályának vezetője, a Megyei Tanács Művelődési Osztályának vezetője és a két osztályvezető helyettes elvtársnő. Őket se venném fel a cégembe.
3) SZEMÉLYES MEGGYŐZŐDÉS
A következő szint a személyes meggyőződés. Az ilyen ember motivációja már belülről fakad. Persze őt is motiválhatja az előző két külső tényező is. De a saját önbecsülése, szakmaszeretete fontosabb. Ilyen emberek alapítják meg a szakmájuk kamaráját. Ő már nem olyan könnyen hagy ott bennünket.
Az egyetemen az állatrendszertan professzorunk ilyen ember volt. Magas fokú hivatástudattal rendelkezett, nem kellett hajtani, dolgozott magától. Hajlandó volt akár éjjelig bent maradni a tanszéken. Vele már lehetne együtt dolgozni.
4) KÖTELESSÉG
Ennél csak az a motiváció jobb, melyet az ember a saját gyermekei irányában érez. Ez a kötelesség. Egy cég tulajdonosa, ügyvezetője nagyon sok esetben így érez a saját cégével kapcsolatban. Persze őt is motiválhatja az előző három tényező is, de az ilyen ember azért teszi a dolgokat, mert tudja, hogy tennie kell.
Gyerekkori úttörő csapatvezetőm, Gelle Laci bácsi jut eszembe. Sokat tett értünk gyerekekért. Máig példakép nekem. Tőle tanultam meg a csoportot szolgálni. Vele aztán igazán szívesen dolgoznék együtt. Egy ilyen munkatárs hajlandó bármilyen megpróbáltatást kiállni a cég érdekében.
Gyere el a „Ketyegjen a cég, mint a Doxa óra!” előadásra!
Ketyegjen a cég, mint a Doxa óra!
előadás vállalkozóknak, cégvezetőknek
Kattints ide a jelentkezéshez»
Az előadáson megtudhatod:
- Hogyan tehet szert több időre, úgy hogy a munka is elkészüljön?
- Mi a teendő, ha a cégben eluralkodik a szervezetlenség?
- Mire kell figyelni, ha hatékonyabbá akarjuk tenni a cégünket?
- Mi a legfőbb gátja annak, hogy több ügyfele legyen egy cégnek?
- Miért van az, hogy a munkaidő végén úgy érzed magadat, mintha napközben nem csináltál volna semmit, pedig egész nap keményen dolgoztál?
Kattints ide, és gyere el az előadásra»