Hogy lehet ilyen hülye címet adni egy írásnak, hogy „Kotkodácsoltál-e már ma?

Mi ez a kotkodácsolás?

Egy kedves győri ügyfelem feleségétől hallottam erről. A hölgy otthon van a PR-ban.

Azt mondják a PR-osok, hogy „Nem elég megtojni a tojást, de kotkodácsolni is kell mellé.

És pont erről szól a PR. Ez egy angol betűszó:

  • Public: „Tisztelt publikum! Nagyérdemű közönség!” A szó azt jelenti magyarul, hogy „közönség” vagy „nyilvánosság”. Ebben a kifejezésben „Közönség”-nek fordítjuk. A latin „populus” szóból ered, amely azt jelenti, hogy „nép”.
  • Relations: A „reláció” szó azt jelenti magyarul, hogy „viszony”, „kapcsolat” vagy „összefüggés”. Itt „kapcsolat”-nak fordítjuk. A szó végi „s” betű az angolban a többes szám jele. Így tehát „kapcsolatok”.

    Akkor tehát: PR = Public Relations = Közönség Kapcsolatok.

A kotkodácsolós példa alapján mi kell akkor ahhoz, hogy a közönséggel jó legyen a kapcsolatod?

Először is tisztességes munkát kell végezned!

Gondolj csak bele! Ha nem végzel jó munkát, milyen lesz a kapcsolatod a közönséggel?

Hát, nem jó!

A politikusok a negatív példa erre négyévente a választásokon. Nem végeznek jó munkát. Hiába reklámozzák magukat, nem jó a kapcsolatuk az emberekkel. Így nincsenek is jó véleménnyel róluk az emberek. Sőt, magának a politikus szakmának is rendkívül rossz a PR-ja.

Egyetlen olyan rendszerváltás utáni magyar politikust tudok csak mondani, akinek egyértelműen jó a PR-ja.

Göncz Árpád!
Sokan máig „Árpi bácsi”-nak mondják.

De hiába végzel jó munkát, ha nem tud róla senki. Van erre egy szép magyar közmondásunk: „Jó bornak is kell cégér!

Mennyire kifejezi a PR lényegét!

Ott van egy lány!

Gyönyörű, kedves, okos aranyos!

Ha nincs megfelelő PR tevékenysége, szűzen fog meghalni. Vénlányként, akinek bepókhálósodott a lába köze.

Na most, miért olyan nagyon fontos ez a PR?

Mert ez hozza a nagy pénzt!

Nem az értékesítés!

És nem a marketing!

Persze azok is kellenek!

De az igazán nagy pénz a jó PR-ban van. Mégis kevesen művelik aktívan és jól.

Miért?

Akkor miért az értékesítést és a marketinget nyomják csak?

Mert azok gyorsabb pénzt jelentenek!

Az értékesítés szinte azonnali pénzt hoz. A jó marketing már jóval többet tud hozni. De hosszabb időtáv kell hozzá. A PR rengeteg pénzt hoz, de még sokkal hosszabb ideig tart felépíteni.

Ezért csinálják olyan kevesen!

Mert sok idő kell hozzá!

Egy újonnan induló cégnek, szolgáltatásnak vagy terméknek sosem lesz azonnali jó PR-ja. Még nem volt elég idő hozzá, hogy kialakuljon, vagy hogy kialakítsák.

De az igazán nagy pénzt mégis a jó PR tevékenység hozza.

Az Apple cég nagyon jó PR-t alakított ki magáról. Ennek az eredménye az, hogy egy új iPhone telefon verzió kiadásakor képesek az emberek három nappal korábban szó szerint lesátorozni az Apple Store előtt. Csak hogy benne legyenek az első tízben, aki megveszi az új típust.

Jó drága pénzért!

Pár éve életem párjával, Évivel Floridában tanultunk egy hónapot. Jártunk Tampában az International Mall nevű bevásárló központban. Leginkább a Pólus Centerhez tudnám hasonlítani. Elég üres volt az egész, nem nagyon volt vásárló.

Kivéve egy boltot!

Az egy Apple Store volt!

Nagy alapterületen, négy darab tizenöt méter hosszú asztal volt. Az asztalokon mindenféle Apple kütyük. Az asztalok mellett sok piros pólós eladó, akik a kütyüket magyarázták a rengeteg érdeklődőnek. Ha a pénztárakhoz akartál jutni, úgy kellett átfurakodnod Magadat rajtuk, annyian voltak.

Kell egy ilyen szituációban árharcba menni?

Nem!

Ha jó a PR-od, automatikusnak veszik az ügyfeleid, hogy drága vagy. Ennek ellenére is Téged fognak választani.

Kedves Barátom! Alakítsd ki a céged, a szolgáltatásaid, és a termékeid jó PR-ját! Ne feledkezzél meg a személyes PR-odról sem! És persze kotkodácsolj jó sokat!

Ahhoz pedig, hogy cégvezetőként is könnyen meg tudj felelni a kihívásoknak, jól el tudd végezni a munkát, képződj a Bázis tréningeken!
Ha még nem voltál nálunk, kezdd a Bázis1 tréninggel».

A Tréningnaptárunkat pedig itt találod»

.