Egy kis házi feladatot szeretnék adni Neked így az év végére!
Számold ki, hogy mi hoz Neked, és mi visz!
Hát ez meg mit jelent?
Vajon tudod-e, hogy a céged által árult szolgáltatások, illetve termékek közül melyik az, amelyik igazán termel Neked?
És melyik az, amelyik – bár nem tudsz róla –, de veszteséges?
Így hirtelenjében két ideillő példa is az eszembe jutott.
Mindkettő tulajdonképpen a legelső ügyfelemnél történt 1998-ban!
Jóska barátom cége Pécsett!
Egy reklámügynökség!
Több mindennel foglalkoztak!
Például akkoriban saját kiadásban jelentettek meg egy A4-es méretű mezőgazdasági szaklapot. Meg nem mondom már, hogy mi volt a címe. A cégen belül két kolléga önállóan vitte ezt a területet. Az ő feladatuk csak ennek az újságnak a reklámmal való feltöltése, elkészítése és terjesztése volt.
Jóska azt mondta nekem, hogy a cég többi területét is ilyenné kell tenni, mint ez. Mert ezzel az újsággal neki, mint vezetőnek, gyakorlatilag nincs semmi feladata. A két kolléga önállóan csinálja. Viszont ez az újság minden hónapban hoz a cégnek tisztán ötvenezer forintot.
Az ma vagy ötszázezer forintot ér!
Így aztán ezzel a területtel nem foglalkoztam a cégben!
Elkezdtem megvizsgálni a többit!
Hogy ott mi a helyzet!
De nem sokkal azután, hogy elkezdtem foglalkozni a céggel, a két újságot készítő kolléga váratlanul felmondott.
Jézus–anyám!
Mi történt?
Így hát rá kellett néznem erre az újságra is!
Amikor megcsináltuk a megfelelő költségelemzést, és minden központi költséget arányosan ráterheltünk erre a területre is, érdekes dolog derült ki.
Az újság keményen mínuszban volt!
Minden hónapban vitte a pénzt!
Csak nem voltak ráterhelve erre a tevékenységre arányosan azok a költségek, amelyek nem szorosan az újsághoz kapcsolódtak:
- az irodabérleti díj
- a telefon költség
- a rezsi
- az irodaszer költség
- a gépjármű költségek
- a grafikus kolléga újságra eső munkaidejének a bére
- Menyus – aki a nyomdai eredetiket vitte a nyomdába –, munkaidejének az újságra eső munkabére
- az ügyvezető, Jóska barátom idejének az újságra eső értéke
- az újságot készítő két kolléga bérének járulékai
- és a többi.
De amikor megfelelő költségelemzéssel minden központi költséget elosztottunk, az derült ki, hogy ez a terület nem hogy pluszban volt havi ötvenezer forinttal, hanem majdnem ennyit vitt el havonta.
A többi tevékenység tartotta el!
És persze kiesett néhány olyan “csontváz” is a szekrényből a két kolléga hirtelen távozása után, amelyekről nem is tudtunk, hogy ott van a szekrényben. Nem véletlenül mondtak fel ők olyan hirtelen, amikor én megjelentem!
Amikor megcsináltuk a cégre ezt a költségelemzést, egy másik addig teljesen rejtett dologra is fény derült!
Mi volt az?
A cég legfőbb ügyfele az egyik nagy pécsi önkormányzati cég volt!
Jóska barátomék árbevételének a tizenkilenc és fél százalékát adta!
Annál az önkormányzati cégnél rengeteg mindent Jóskáék csináltak. A cégen belüli vállalati újságtól, a cég dolgozóinak szervezett mikulás ünnepségen át, a szórólapokig, plakátokig és reklámanyagokig.
Mindent!
Ezért aztán mindenki arra figyelt, azt leste, hogyan lehet ezt a céget a lehető legjobban kiszolgálni. Szép tisztára nyalni a seggüket.
Csakhogy ez a cég eléggé primadonna módon működött!
Minden megrendelést állandóan átvariáltak, megváltoztattak!
Emlékszem, hogy vagy tizenhat különböző variáció után, végre nyomdába került a vállalati újság. Már nyomólemezen volt a nyomdagépen, amikor valamelyik fejes kitalálta, hogy mégse az legyen a vezércikkben, hanem valami más.
A francba!
Megint elölről kellett kezdeni az egészet!
Így aztán a költségelemzésnél érdekes dolog derült ki!
Amikor a munkatársak munkaidejének a költségét arányosan ráterheltük ennek az önkormányzati cégnek a megrendeléseire, az derült ki, hogy gyakorlatilag minden egyes munkán pénzt veszítettünk.
Arról nem is beszélve, hogy minden munkatárs állandó frusztrációban volt attól, ahogy ezek az állandó variálások, váratlan kérések dróton rángatták a céget.
Kedves Barátom! Figyelj arra, hogy ne csak az árbevételt nézzed! Hanem a költségeket is! Csináld meg az év végi költségelemzést!
És kezdd az évet tervezéssel! Persze mostanában változhatnak a dolgok, és szükség lehet arra, hogy utólag igazíts az eltervezetteken. De ez még mindig jobb, és több eredményt hoz, mintha eleve vakrepülésben haladunk, és így próbáljuk megoldani a feljövő problémákat!
A januári Évtervező napunkról kész célokkal és üzleti tervvel fogsz hazamenni.
Kattints ide a részletekért».
.